“TÖBBSZÓLAMÚSÁG AZ ISKOLÁBAN”
Tanítási segédlet
8-13 éves gyermekek többszólamú éneklési
készségeinek fejlesztéséhez
Kodály Zoltán - Ádám Jenő:
Énekes könyv sorozata elemző áttekintése alapján
készítette:
Dr. Nemes László Norbert
egyetemi tanár
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetének igazgatója
Jegyzeteimet főként azért teszem közzé, hogy oktatási segédanyagot adjak a többszólamú éneklési készség fejlesztéséről azok kezébe, akik jelenleg a Kodály-koncepción alapuló zenetanári képzéseken vesznek részt világszerte. Jegyzeteimet Kodály Zoltán - Ádám Jenő: Énekes könyv sorozatának elemző áttekintésekor készítettem. A sorozat régóta nem érhető el nyomtatásban, így sok külföldi, magát „Kodály-tanár”-ként azonosító pedagógus nem férhetett hozzá ehhez a korszakos jelentőségű kiadványhoz.
Az Énekes könyv sorozatban (amely Kodály szavaival „nagyot fog lendíteni énektanításunk ügyén” - Kodály Zoltán: Visszatekintés, I., p. 158.) Ádám Jenő nagy hozzáértéssel vezeti a tanulókat az egy- és többszólamú kottaolvasásban való jártasság felé.
Az itt közzétett jegyzetek mindegyike a Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozatból kölcsönzött példákat tartalmaz, melyeket tanulmányi célból gondosan szerkesztettem és forrásjegyzetekkel láttam el. Néhány példa egy az egyben felhasználható az énekórákon vagy kóruspróbákon; néhány mintaként szolgál, amely a tényleges tanítási/tanulási igényeknek megfelelően módosítható; de e módszertani gyűjtemény legfőbb célja, hogy megállapításokat és ötleteket osszon meg kollégákkal, tanárokkal és tanulókkal a címben szereplő témával kapcsolatban.
A Kodály-Ádám: Énekes könyvek, ez a felbecsülhetetlen értékű sorozat, az utóbbi két évtizedben nagyban inspirálta pedagógiai munkámat. Véleményem szerint, ezek a Kodály nevét egyedüliként viselő általános iskolai énekes könyvek nemcsak a Kodály szellemében végzett zeneoktatás legautentikusabb forrásai, de egy roppant kifinomult pedagógiai gondolkodásmódot is tükröznek, amelyből kiviláglik a zene és gyermekek iránti elkötelezettség és felelősség. Ahogy Kodály írta: [a könyvek] “szerzője szerencsésen egyesíti magában a legmagasabb zenei képzettséget a népiskolai gyakorlat közvetlen tapasztalataival. Ismeri a gyermek lelkét, észjárását, képessége pontos határát.” (Kodály Zoltán: Visszatekintés, I., p. 158.)
Bízom benne, hogy ezt a tanítási segédanyagot a Kodály HUB minden olvasója hasznosnak találja, aki szeretne többet megtudni a Kodály-koncepció gyakorlati alkalmazásáról. Továbbá őszintén remélem, hogy a már előkészületben lévő második (átdolgozott) kiadás újabb ötleteket fog adni azoknak, akik Kodály zeneoktatási koncepcióját követve tanítanak iskolákban és/vagy foglalkoznak kórusokkal.
Dr. Nemes László Norbert
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
3. osztály (8-9 évesek)
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
4. osztály (9-10 évesek)
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
5. osztály (10-11 évesek)
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
6. osztály (11-12 évesek)
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
7. osztály (12-13 évesek)
Polifonikus készségek és a többszólamú éneklés fejlesztése
Kodály-Ádám: Énekes könyv sorozata alapján
8. osztály (13-14 évesek)