MENÜ
 

Gábor Lilla:
Kodály zenepedagógiai koncepciója a XXI. század perspektívájában

Kodály Zoltán írásai, beszédei, nyilatkozatai alapján

Zenei írás-olvasás

„Aki a zenét nem tudja olvasni: zenei analfabéta.” (Visszatekintés I., Éneklő Ifjúság – Bevezető cikk a folyóirat első számában 1941)

„Tervünk az ifjúság nagyméretű zenei analfabétizmusának csökkentése és a zene szeretetére való nevelése.” (Visszatekintés I., Nyilatkozat a „Fiatalok” című lapban 1941)

„a zenei írás-olvasás általánossá tétele az iskolán keresztül.” (Visszatekintés I., Százéves terv 1947)

„[…]ki kell irtani az olvasni nem tudást […] Nem zenész, aki a kotta látásakor nem hallja a zenét magában” (Visszatekintés I., Reflexiók a zeneoktatás reform-tervezetéhez – Felszólalás a Zeneművész Szövetség Pedagógiai Szakosztályának ülésén 1952)

„Mindenkinek hozzáférhető a zene megismerésének útja: a zenei írás-olvasás. Ennek birtokában mindenki részese lehet nagy zenei élményeknek. Karénekben való közreműködéssel bensőségesen együtt élhet nagy szellemek alkotásaival, magával viheti azokat életébe, örök kísérőül.” (Visszatekintés I., Mire való a zenei önképzőkör? 1944)

„[…]az orális, szájhagyomány-kultúra ideje lejárt, a világ körülöttünk rég belépett az írásos kultúra korszakába. […] Zenekultúra ma már írás-olvasás nélkül csakúgy nem lehet, mint irodalmi kultúra.” (Visszatekintés I., A zenei írás-olvasás módszertana – Előszó Szőnyi Erzsébet könyvéhez 1954)

„[…]a nagy zene, a többszólamú zene írás nélkül nem élhet meg. Ha ebbe akarjuk elvezetni embereinket, akkor meg kell tanulni az írást. […] az írás csak eszköz, ami elengedhetetlen a magasabb zenébe való behatoláshoz.” (Visszatekintés I., Zenei nevelésünk reformjáról – Beszéd a Miskolci Zeneművészeti Szakiskola szolfézs-versenyén 1954)

„Megnyitni a füleket az élmény befogadására csak az írás-olvasás útján lehet” (Visszatekintés I., Megjegyzések az új tantervhez 1961)

„Aki a főbb hangközöket jól-rosszul eltalálja, még nem olvas: az még csak silabizál. Globálisan kell olvasni: egész szót, majd többet, egész mondatot átfogni egy pillantással; az egészből indulni a részletek felé. Szokjunk rá: a dallamot ne hangonkint szedjük össze, hanem elejétől végig gyorsan áttekintve, mint egy térképet. Egészében, egy darabban érezzük meg, mielőtt hozzákezdünk hangos elénekléséhez. Így biztosabban sikerül.” (Visszatekintés I., A „333 olvasógyakorlat”-hoz 1943)

„Művelt, gyakorlott olvasó egy pillantással egész versszakot átfog. […] Mindenki megtanulhatja, ha helyes módszerrel fog hozzá.” (Visszatekintés I., Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1946-47. évi tanévnyitó ünnepségén 1946)

„A tanuló mindenkori tudásánál valamivel könnyebbet adjunk olvasópróbára, hogy lehetőleg hibátlanul sikerüljön. Ha küszködik vele, elakad, nincs sok haszon belőle.”  (Visszatekintés I., A „333 olvasógyakorlat”-hoz 1943)

„A dallamban […] sok a leugrás. Szükség van erre, mert eddig elhanyagoltuk. A hangközöket csak fölfelé szokás gyakorolni nálunk, pedig egészen más lelki folyamat ugyanazt lefelé intonálni, nehezebb is.” (Visszatekintés I., A „333 olvasógyakorlat”-hoz 1943)

„A lapról olvasás, hogy ne váljon gépies gyakorlattá, mindig új anyagot kíván, számos szokatlan dallami és ritmikai fordulattal. De legyen ez mindenkor egészséges, vonzó muzsika!

A hangszerkíséret nélküli kétszólamú lapról éneklés a legbiztosabb módja a gyors haladásnak, a ritmikai és intonációs biztonság megszerzésének. A mozgó segít abban, hogy megértsük a modulációt és minden dallamhang zenei jelentőségét. Alapos muzsikus nem lehet meg enélkül.” (Visszatekintés III., 77 kétszólamú énekgyakorlat – Előszó 1967)

„A mi gyerekeink [...] Tíz-tizenkét éves korukban akármit folyékonyan leolvasnak […] Jöttek híres zeneszerzők […] Sosztakovics felírt valami dallamot a táblára. A gyerekek nemcsak rögtön leénekelték, hanem egy-kétszeri eléneklés után hátat fordítottak a táblának, és könyv nélkül énekelték. […] A korán, hatéves korban kezdett gyakorlás úgy kifejleszti a gyerek készségét, és úgy meggyorsítja felfogóképességüket, hogy nekik ez játék.” (Visszatekintés III., A Corvin Magyar Clubban – Előadás és vita Berkeley-ben 1966)

 

Relatív szolmizáció, tonális érzék

„Végül a szolmizálást említem, mint a kottaolvasás és tiszta intonáció hatalmas segédeszközét.” (Visszatekintés III., Új célok felé 1942)

„Ez azonban nem az én találmányom, már a jó Curwen kitalálta, több mint száz éve. Sőt, az elv Arezzói Guidóig nyúlik vissza, vagy ezer évre.” (Visszatekintés III., Párizsi beszélgetés 1965)

„[…]Angliában fedeztem fel a mozgó nagy előnyét. Utóbb megkíséreltem, hogy nálunk is alkalmazzák, szükségleteinkhez szabva. Úgy találtuk, hogy népdalaink legismertebb fordulataival kell kezdeni, kerülve a skálát. A hangsort csak később kell kialakítani, akkor, amikor a hangközugrásokat már jól begyakorolták a tanulók.” (Visszatekintés III., Zenei nevelés, zenei általános iskola – Nyilatkozat 1965)

„[…]a relatív szolmizáció meghatározza minden hang funkcióját is az adott hangnemben. Ezáltal könnyűszerrel felismerhetővé és elemezhetővé válik a netáni moduláció, már az egyszólamú éneklés során is csiszolódik és fejlődik a harmóniai érzék. Sokkal gazdagabb gondolkodási tevékenység bontakozik ki” (Visszatekintés III., A konzervatóriumi igazgatók koppenhágai tanácskozásán – Előadás 1963)

„A szolmizáció énekesnek, szabadon intonáló hangszernek a tisztaságot biztosítja. De még a zongorista is, bár a hangmagasságon nem tud változtatni, másképp üti meg a hangot, ha tudja, mi a jelentősége abban a hangnemben.” (Visszatekintés III., Néhány szót a szolfézsról – Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1955/56-os tanévzáró ünnepségén 1956)

„A szótagkapcsolatok hangképzete határozottabb és maradandóbb, mint a betűneveké, […] mert a szótag egyúttal a tonális funkciót is megjelöli, s a hangköz megérzésével együtt fejlődik a funkcióérzék.” (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

„A szolmizálás által […] a funkciók berögződnek a fejünkbe és fülünkbe[…]” (Visszatekintés III., Magyar hangszertanítás – Előadás és vita 1946)

„[…]játszva megalapozhatjuk a tonális érzést.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Néhány megjegyzés az I. füzet második kiadásához 1941)

„[…]tapasztalat mutatja, hogy az általános iskolákban a szolmizáló  módszerrel sokkal hamarabb megtanulnak olvasni a gyerekek” (Visszatekintés I., Zenei nevelésünk reformjáról – Beszéd a Miskolci Zeneművészeti Szakiskola szolfézs-versenyén 1954)

„Valóban semmi akadálya, hogy a hat-hét éves gyermek megtanuljon szolmizálni” (Visszatekintés I., Ötfokú zene – Utószó a II. füzethez 1947)

„A szolmizálás legjobb alapja a kottaolvasásnak.” (Visszatekintés I., A zenekedvelő ifjúsághoz 1950)

„A karvezetők ne ijedjenek meg, tartsák első és elemi kötelességüknek a kottaolvasás megtanítását. Erre kitűnő és sokszorosan bevált alap a szolmizáció.” (Visszatekintés III., A Dalosszövetség karvezetői tanfolyamán – Felszólalás 1942)

„Mennél buzgóbban szolmizálunk eleinte, annál hamarabb elhagyhatjuk később.” (Visszatekintés I., Megjegyzések a „Szó-Mi” népiskolai énektankönyv bírálóinak viszontválaszára 1943)

 

Abszolút hangmagasság

„[…]ajánlatos ugyanazt a gyakorlatot […] más magasságban is megpróbálni. Csak ha már kottát lát a gyermek, ragaszkodjék annak abszolút magasságához (különösen, ha betűnévvel is nevezi), másképp könnyen összezavarodik a hallása.” (Visszatekintés I., A „333 olvasógyakorlat”-hoz 1943)

(a relatív szolmizációval) „Könnyebben jutnak el az abszolút hangok énekléséhez, mint a többiek. Egy pillanat alatt átállnak rá. Ismerik az abszolút hangneveket is, és nagyon könnyen átváltanak rájuk.” (Visszatekintés III., Párizsi beszélgetés 1965)

„Bár nem célja a tantervnek az »abszolút hallás«, helyesebben hangmagasság-tudat fejlesztése, nem lehet célja annak kiirtása sem.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Utószó az I. füzethez 1937)

„[…]énekeljünk […] mindig a valódi magasságban. Ha C-t mondunk, az valóban C legyen. Így lehet abszolút hallásra is nevelni.” (Visszatekintés I., A „333 olvasógyakorlat”-hoz – Utószó az új kiadáshoz 1962)

 

Szolfézstanítás

„[…]a […] rendszeres szolfézstanítást […] az ének- és hangszertanítás legfelsőbb fokáig állandóan folytatni kell mindaddig, míg úgy olvassuk a kottát, mint felnőtt művelt ember a könyvet, hangtalanul, de hangzásának hiánytalan elképzelésével.” (Visszatekintés I., A zenei írás-olvasás módszertana – Előszó Szőnyi Erzsébet könyvéhez 1954)

„Csak a jól vezetett szolfézstanítás gyorsítja meg a hangkép és a kottakép közti kapcsolatot annyira, hogy egyik a másikat rögtön felidézi.” (Visszatekintés I., Ki a jó zenész? – Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1953. évi tanévzáró ünnepélyén)

„[…]a felületesen tájékozottak előtt sokszor úgy rémlik, hogy ez (a szolfézs) azonos a szolmizálással.  […] Nem! A szolfézs ennél sokkal több!” (Visszatekintés III., A Debreceni Zeneművészeti Szakiskola névadó ünnepségén – Beszéd 1957)

„[…]a szolfézs a zenének nemcsak ABC-je: nyelvtana, mondattana, stílustana is, a zene teljes megértésének kulcsa. Beletartozik az összhangzattan hallható formája is (többszólamú diktálás). Írott összhangzattanra csak akkor kerüljön sor, ha már hangszer nélkül is hallja a növendék, amit leír. Ez hamar megjön, ha egyszólamú énekben is megszokja a harmonikus elemzést, erre kényszeríti a mozgó .” (Visszatekintés III., Kell-e szolfézs a Zeneművészeti Főiskolán? 1965)

„A hangképzetnek szabadon, minden materiális asszociációtól függetlenül kell élni. És ezt úgy érhetjük el, hogy a hangszertanulás előtt tanulunk meg olvasni, szolmizálni. Előképző nélkül senki se nyúljon hangszerhez.” (Visszatekintés I., Zenei nevelésünk reformjáról – Beszéd a Miskolci Zeneművészeti Szakiskola szolfézs-versenyén 1954)

„Gyermek kezébe csak akkor adjunk hangszert, mikor már énekelni tud. Belső hallása csak úgy fejlődik, ha első hangképzetei tulajdon énekéből alakulnak s nem kapcsolódnak sem külső, látható (vizuális), sem kézmozgási (motorikus) képzetekkel.” (Visszatekintés I., Előszó Vass Lajos Furulyaiskolájához 1947)

 

Belső hallás

„A szolfézs adja meg a gyors eligazodás készségét, mert kifejleszti azt a finom agy-mechanizmust, hogy hallott hangra rögtön megjelenik az írásjel, s a látott írást rögtön hanggá változtatja belsőleg. Ez a mechanizmus teszi a teljes zenészt[…]” (Visszatekintés III., Néhány szót a szolfézsról – Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1955/56-os tanévzáró ünnepségén 1956)

„[…]az olvasásnak olyan fokát kell elsajátítani mindenkinek, aki szakzenész akar lenni, hogy minden látható és hallható testmozgás nélkül, tisztán lelkében szólaljon meg a zene, és ha kell, meg tudja szólaltatni hangosan is, a saját hangjával. […] meg lehet és meg kell tanulni egy olyan hangtalan éneklést, amely épp oly intenzív, épp oly biztos, mint ha hangosan énekelnénk. […] A legfelső fok az, amikor valaki egy partitúrát elolvas, egy sokszólamú partitúrát, anélkül, hogy zongorán vagy valami más hangszeren játssza. […] a fejben, a lélekben, a fülben éljen előbb a zene, onnan menjen az ujjakba és úgy valósítsuk meg. […] sokkal könnyebb memorizálni […] Az mondhatja el magáról, hogy jó zenész, aki átnéz egy darabot, aztán odamegy a hangszeréhez, és lejátssza anélkül, hogy belenézne a kottába.” (Visszatekintés I., Zenei nevelésünk reformjáról – Beszéd a Miskolci Zeneművészeti Szakiskola szolfézs-versenyén 1954)

„[…]a helyes út […]: kottakép, hangelképzelés, megvalósítás.” (Visszatekintés I., Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1946-47. évi tanévnyitó ünnepségén 1946)

 

Tiszta intonáció

„a tiszta ének kérdése […]

[…]a társas ének tisztasága az akusztikailag tiszta hangközökön alapul, és semmi köze a temperált hangoláshoz. […]

Mi támogassa hát a kezdő első lépéseit a hangok végtelen birodalmában? Megmondom: nem az elütő hangszínű, temperált hangszer, hanem egy második énekszólam. A kétszólamú éneket eddigi tanterveink túlságosan későre hagyták. Inkább csak dísznek tartották, nem a haladás eszközének. Pedig alig felbecsülhető a fejlesztő értéke minden irányban, nemcsak a polifon hallás, hanem már az egyszólamú ének tisztasága szempontjából is. Mondhatni: nem tud tisztán énekelni, aki mindig csak egy szólamban énekel. Az egyszólamú tiszta éneket is csak két szólamban lehet egészen megtanulni. A két szólam egymást igazítja, egyensúlyozza. Csak az találja el egymás után a hangokat, aki összetartozásukat is érzi, mikor együtt szólnak. A d – s ugrást tisztábban találja el, akinek fülében élő valóság az egyszerre szóló d – s képzete. Ha ketten megérzik, hogy az egyszerre énekelt d – s mikor tiszta (és ezt csak akkor érezhetik, ha a temperált zongora hallgat), akkor az egymás utáni d – s (előbb egyik csoport d, másik s, aztán egyik d – s, másik s – d-t énekel) is tiszta lesz. A d – r lépést az énekli legtisztábban, aki alája tudja képzelni a d – s, kísérő szólamot. S könnyen elképzeli, ha elégszer hallotta.” (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

„A »C-dúr létramódszer« a tiszta ének ellensége. Minden ugrást magában kell beidegzeni, a maga külön jellegzetességében és tonális szerepében, nem pedig skálalépésekből összerakni. […] A skála pedig csak akkor lesz tiszta, ha pilléreit előre lerakjuk. Ezek: d, r, m, s, l.” (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

„Fontos, hogy a kétszólamú éneklést a kezdet kezdetétől gyakoroljuk. A kézjelekkel kezdjük, folytassuk a szolmizációs betűkkel, végül, amint a tanítványok kottaolvasókká válnak, használjuk az ötvonalas írást.” (Visszatekintés III., 77 kétszólamú énekgyakorlat – Előszó 1967)

„A tiszta intonáció […] a karhangzás teltségére és szépségére is kihat. […] Csak tisztán éneklő karnak van igazi színe és fénye, tiszta gyermekkartól pedig oly mély hangokat is hallhatunk, aminőket nem is tud énekelni. […] A tiszta ének próbaköve és jutalma a kombinációs hangok szépen zengő megszólalása, felfelé pedig a részhangok nagyobb fénye. Nem ártana, ha karvezetőink és énektanítóink legalább annyit foglalkoznának akusztikával, amennyi a zenei gyakorlat tüneményeinek megértéséhez szükséges. (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

„A tisztaságot szolgáljuk, ha a félhangot akkorra halasztjuk, mikor az egészhang már eléggé megszilárdult.” (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

 

Többszólamúság, polifón hallás

„[…]nem sokat ér, ha magunknak dalolunk, szebb, ha ketten összedalolnak. Aztán mind többen, százan, ezren, míg megszólal a nagy Harmónia, amiben mind egyek lehetünk. Akkor mondjuk majd csak igazán: Örvendjen az egész világ!(Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Ajánlás 1937)

„Fokozatos, de következetes legyen az átmenet egyszólamúságról többszólamúságra. Már egyes ritmuselemek, hangközök begyakorlása is nagyobb érdeklődést kelt, ha két csoport felváltó énekével, játékosan történik. […] a kánonéneklés, az önálló kétszólamúság legjobb előkészítője. A terc- és szextpárhuzamok örömeit inkább német, olasz vagy szláv népdalokon mutassuk be.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Utószó az I. füzethez 1937)

„Hasznos a gyakori szólamcsere. […] Ahol csak megengedi a hangterjedelem, felváltva énekeltessük a két szólamot.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Utószó az I. füzethez 1937)

(Többszólamúság:) „Már a második évben. Egyszerű kánonokkal, például, vagy egy kitartott hanghoz énekelt dallammal. Az osztály egyik fele kitart egy hangot, a másik fele énekli a dallamot. […] Csak ha megbizonyosodtunk róla, […] hogy azok, akik tartják a hangot, hallják a dallamot is: csak akkor váltják fel egymást, csak akkor cserélnek szerepet. Ezután lehet csak áttérni a mozgó-kétszólamú dalokra. És akkor is újra meg újra cserélni kell, és ügyelni arra, hogy az egyik csoport valóban hallja, amit a másik énekel. Így sokkal hamarabb eljutunk a többszólamúsághoz, mint a zongorán leütött akkordokkal.

A kétszólamúságot erőteljesen szorgalmazzuk. Magam arra a szinte túlzottnak ható megállapításra jutottam, hogy teljesen tisztán csak az tud egyszólamban énekelni, aki előtte tisztán énekelt már kétszólamban.”  (Visszatekintés III., Utam a zenéhez – Öt beszélgetés Lutz Besch-sel 1964-1966)

„Többszólamú éneklés, s a vele párhuzamosan fejlődő halló- és felfogóképesség olyanok számára is megnyitja a világirodalom remekeit, akik semmiféle hangszeren nem játszanak. S a művek csak akkor töltik be létük célját, ha milliók lelkében keltenek visszhangot.” (Visszatekintés I., Tizenöt kétszólamú énekgyakorlat – Előszó 1941)

 

„Semmi sem fejleszti úgy az általános zenei felfogóképességet, mint ha egy önálló szólam felelősségét ki-ki egyedül viseli.” (Visszatekintés I., Mire való a zenei önképzőkör? 1944)

„[…]többszólamú zenét teljesen befogadni csak úgy képes fülünk, hogy megtanulunk egy szólamot önállóan, hangszeres támogatás nélkül énekelni úgy, hogy egy másikra figyelünk. Így jutunk el olyan zene megértéséhez, melyben a szólamok nem maguknak élnek, hanem egymást segítve, kiegészítve alkotnak magasabbrendű egységet.

Lassan fejlődik ez a képesség, de gyakorlása nem fáraszt, sőt gyönyörködtet. Hisz szebbnél-szebb zenéken át vezet az út a nagyobb mesterművek felé. S aki egyszer odáig eljut, úgy érzi, lelki gazdagodása megért volna bárminő fáradságot vagy áldozatot.” (Visszatekintés I., A következő lépés 1949)

„Élő példákon láttuk: elvezethető a magyar gyermek is a XVI. század többszólamú remekeinek a megértéséig.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Utószó az I. füzethez 1937)

 

Transzponálás

„[…]a transzponálásnak nincs hatásosabb eszköze a mozgó -nál, hiszen az – mivel mindig más hang a dó – nem egyéb a transzpozíciónál.” (Visszatekintés III., Dartmouth kerekasztalánál – Felszólalások 1965)

„[…]ahhoz nem kell egyéb, mint megszokni a relatív gondolkodást. Aki kezdő korától megtanulja kis darabjait más hangnemben is eljátszani, nem lesz neki nehéz, ha a Wohltemperiertes Klavierhoz ér.” (Visszatekintés I., Ki a jó zenész? – Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1953. évi tanévzáró ünnepélyén)

 

Ritmusérzék

„A ritmust […] sokkal előbb és sokkal behatóbban kellene gyakorolni, mint az manapság szokás, éspedig szintén két szólamban. […] a kétszólamú zenei munka oly fejlesztő eszközt nyújt, amiről egy szólamban álmodni sem lehet. S ha majd az óvoda is kiveszi részét a ritmusképzésből, nem lesz többé illúzió a kottaolvasás az elemiben.” (Visszatekintés I., Énekeljünk tisztán! – Előszó 1941)

„[…]a ritmus volna az óvoda igazi birodalma. Mire az énekhang kifejlődik, már játszva ritmusvirtuózzá lehetne fejleszteni minden gyermeket, poliritmikus játékokkal […] különféle egyszerű ütőhangszerekkel.” (Visszatekintés I., Zene az óvodában 1941)

 

Zene és mozgás

„A gyermek ösztönszerű, természetes nyelve a dal, s minél fiatalabb, annál inkább kívánja mellé a mozgást. A mai iskolának egyik fő baja, hogy nem engedi eleget énekelni és mozogni a gyermeket. A zene és testmozgás szerves kapcsolata: énekes játék a szabad ég alatt, ősidők óta a gyermek életének legfőbb öröme.

[…] nagy e játékok tisztán emberi értéke is: fokozzák a társas érzést, életörömet. A mai gyermek koravénsége ellen nincs jobb orvosság. […] Minél hosszabb a gyermekkor, annál harmonikusabb és boldogabb lesz a felnőtt élete.

S ám jöjjenek testnevelőink, mozdulatművészeink, találjanak ki az ősiek mellé, azok szellemében, új játékokat. Vezessük rá a gyermeket, hogy maga is kitaláljon efféléket, ha tud, zenéstül.” (Visszatekintés I., Énekes játékok 1937)

„Az általános iskolának […] kezdetben […] énekes játékokat kell adnia, meg testmozgással egybekötött ritmikus játékokat […] Ennek alapja minden népnél más és más lehet. Mégis, ha átfutunk néhány népdalgyűjtemény-kötetet, számos nemzetközi motívumot találunk. Azt bizonyítja ez, hogy az emberiség egységes – addig legalább, míg gyermek. A szo-la-szo-mi motívum szinte minden népnél megtalálható. Más motívumok is. Fel kell kutatnunk a nemzetközi gyermekdal-motívumokat, melyek, számos nagy különbség ellenére is, eggyéfűzik az emberiséget. Mert, általánosságban szólva, ez lehet az emberiség legrégibb fajta zenéje.” (Visszatekintés III., A hiteles népdal szerepe a zenei nevelésben – Előadás, Interlochen, ISME Konferencia, 1966)

„A zene és testmozgás ősi kapcsolatai […] a civilizációban erősen meglazultak. Ha most magasabb síkon megpróbáljuk helyreállítani, ahol lehet: nem visszafelé megyünk az ősállapot felé, hanem előre, a civilizációból a kultúra felé.” (Visszatekintés III., Magyar testnevelés 1943)

(a zenei általános iskolák) „[…]az éneklést gyakran mozgással kombinálják. Így egész testükkel érzékelik a ritmust.” (Visszatekintés III., Zenei nevelés, zenei általános iskola – Nyilatkozat 1965)

 

Mi az elméletet a dalokból igyekszünk elvonni.” (Visszatekintés I., Megjegyzések a „Szó-Mi” népiskolai énektankönyv bírálóinak viszontválaszára 1943)

„[...]az elmélet elemeit abból az anyagból vezetjük le, amit már ismertek” (Visszatekintés III., Iskolai énekoktatással az egyetemes zenekultúráért – Nyilatkozat 1966)

„A technikai dolgok (zenei elemek) megtanulását a már ismert dalokra kell építeni.” (Visszatekintés III., Zenei nevelés, embernevelés – Nyilatkozat 1966)

„A hallás után tanított dalok az első években […] előtte járnak nehézségben a tudatosított, szolmizált, majd írott daloknak.” (Visszatekintés I., Megjegyzések a „Szó-Mi” népiskolai énektankönyv bírálóinak viszontválaszára 1943)

„A szolmizálva éneklő előbb kap fogalmat a hangok értelméről, s csak azután ismeri meg a jelet, amely most már sokkal többet mond számára.” (Visszatekintés I., Huszonnégy kis kánon a fekete billentyűkön – Előszó 1946)

„Az esztétikai-érzelmi hatás megelőzheti az elemzést és minden elemezni való megértését. Ez mindig később jön. Az érzelmi hatásnak viszont olyan spontánnak kell lenni, mint az éneklésnek.” (Visszatekintés III., Zenei nevelés, embernevelés – Nyilatkozat 1966)

„A zeneelméletet […] a gyakorlatban feldolgozottak alapjaira építettük. Semmi olyat nem magyarázunk, ami nem fordult volna elő természetesen és magától értetődően egy olyan dalban, melyet a gyerek már ismer. […] A pedagógiai munkát azokra a dalokra kell építeni, amelyeket tudnak a gyerekek, más hasonlókat meg beléjük kell oltani. Tulajdonképpen egyáltalán nem kellene külön foglalkozni az elmélettel, hanem fokozatosan figyelmessé tenni a fiatalokat arra, ami az egyes dalokban újra meg újra megjelenik, ami tipikus – »ez ugyanaz a fordulat, ugyanaz a frázis« – míg csak rá nem jönnek mindenre maguktól is.” (Visszatekintés III., Utam a zenéhez – Öt beszélgetés Lutz Besch-sel 1964-1966)

„A gyermek ne fogalmakat, definíciókat gyűjtsön, hanem zenekincset. Annak számbavételére, rendező áttekintésére ráér később.” (Visszatekintés I., Bicinia Hungarica – Utószó az I. füzethez 1937)

„Az élő zenével többre mennek, mint az etűdökkel.” (Visszatekintés III., Népdal, műdal, iskolai dal – Nyilatkozat 1958)

A Kodály HUB-ról

A Kodály HUB a világ bármely pontjáról elérhető, nyilvános on-line tudásközpont, mely a kodályi zenepedagógia elveit követő szakmai anyagokat kínál az élményalapú ének-zene tanításhoz. Leíró részei a kodályi zenepedagógiában történő tájékozódást segítik, a regisztráció után elérhető interaktív funkciók pedig a tudásmegosztást, az énektanárok közösségépítését szolgálják. A Zenegyűjtemény egy kereshető adatbázis, mely zenei anyagokat (dalokat, zenehallgatási anyagokat, stb.) tartalmaz. Minden dalhoz tartozik egy  közel 60 szempont szerinti elemzés, mely az alapvető zenei jellemzők mellett abban is orientál, hogy milyen életkorban, milyen alkalomra, milyen életkorú gyermekek számára, milyen zenei elem megtanítására alkalmas egy adott dal. A dalok többségéhez egy játékleírás is kapcsolódik, a feltöltést végző pedagógus saját alkotása, mely a dal játékos megtanítását szolgálja. A Közösséghez történő csatlakozás az országban tanító kollégákkal történő kapcsolatfelvételt, információcserét szolgálja. Az Eseménynaptár zenepedagógiához kapcsolódó hazai szakmai eseményeket tartalmaz.

Az oldal folyamatosan bővül, és minden felhasználót arra biztatunk, hogy saját gyakorlatában bevált anyagait bátran ossza meg a közösséggel és töltse föl azokat a Zenegyűjteménybe.

Ez a verzió kifejezetten a magyar énektanárok számára készült magyar nyelvű változat. A teljes világot lefedő angol nyelvű verzió a https://kodalyhub.com oldalon érhető el, angolul beszélő kollégáknak javasoljuk, hogy ide is regisztráljanak!

 

Kapcsolat

Elérhetőségek:
Tel.: +36 (76) 481 518
Email: kodalyhub@kodalyhub.com

Amennyiben technikai problémát tapasztal, kérjük írjon a következő címre:
support@kodalyhub.com

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete
6000 Kecskemét, Kéttemplom köz 1., Hungary
https://kodaly.hu

A Kodály HUB a "Kodály HUB - Sing, Learn, Share" c. Erasmus+ Stratégiai Partnerségi projekt keretében, az Európai Unió Erasmus+ programjának támogatásával jött létre. Az oldal fenntartásához az NKA és az EMMI "Mindennapos éneklés" programja nyújt támogatást.