MENÜ
 

Gábor Lilla:
Kodály zenepedagógiai koncepciója a XXI. század perspektívájában

Kodály Zoltán írásai, beszédei, nyilatkozatai alapján

„Visszanézni a megtett útra, akár hegyek közt, akár az életben, nem szerettem soha. Mindig csak arra néztem, ami előttem volt.”(Visszatekintés, Bevezetés 1964)

 

„A ZENE MINDENKIÉ!” (Visszatekintés I., Legyen a zene mindenkié 1952)

„A ZENE MINDENKIÉ! De hogyan tehetjük azzá? Ezen tűnődöm, mióta a »mezzo del cammin«-t – életutam felét – elértem.

E tűnődések […] nemcsak a múlt küzdelmes éveire vetnek világot, hanem a jövőbe, a bennük megálmodott s talán mindig csak megközelíthető jövőbe is vetnek egy-egy pillantást.

[…] talán beválnak – végrendeletnek.” (Visszatekintés I., Legyen a zene mindenkié 1952)

 

„Zene nélkül nincs teljes ember” (Visszatekintés I., Közönségnevelés 1958)

„[…]az élet zene nélkül nem lehet teljes [...] Szeretnők beoltani ennek tudatát mindazokba, akiknek sejtelmük sincs arról, micsoda szépségek rejlenek a zene tündérkertjében. Ők e kert falain kívül rekedve elesnek az élet legszebb adományaitól. Pedig mi, művészek, ezeket mindenkinek hozzáférhetővé kívánnók tenni, hogy az élet szebb és boldogabb legyen.” (Visszatekintés I., A komolyzene népszerűsítése – Előadás New Yorkban 1946)

„A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. […] Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” (Visszatekintés I., Mire való a zenei önképzőkör? 1944)

„A zene táplálék, vigasztaló elixír. A zene az élet szépségét, s ami benne érték, azt mind meghatványozza.” (Visszatekintés III., A kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola új épületének felavatásán – Beszéd 1964)

„A zene múlhatatlan része az emberi műveltségnek. Akiben ez nincs, annak műveltsége tökéletlen.” (Visszatekintés III., A dunapataji Művelődési Ház avatásán – Beszéd 1966)

„[…]az egyetemes nevelésnek valamilyen módon magába kell foglalnia a zenét. Ezt pedig, eredménnyel, csak az általános iskola teheti. Zene nélkül semmilyen nevelés nem lehet teljes.” (Visszatekintés III., Dartmouth kerekasztalánál – Felszólalások 1965)

 

A nevelés ókori görög eszménye

„Eddig a görög nevelés érte el legjobban a test és lélek harmonikus kiművelését. Benne a zene központi helyet foglalt el. Mostanában nagy sikerrel próbálják világszerte utánozni a görög nevelés testi részét. De ha teljes embert akarunk, a lelki rész sem maradhat el, s abban a zene ma még meg sem közelíti a görög világban volt jelentőségét.

Pedig ma még nagyobb a fontossága. Világnyelv, a népek közti érintkezés, barátkozás egyik leghatásosabb eszköze.” (Visszatekintés I., Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket! 1956)

„Mert hogy is mondja Platon: »azért van olyan óriási fontossága a zenei nevelésnek, mert a ritmus és a dallam hatolnak be legjobban a lélek belsejébe, azt hatalmas erővel megragadják s jó rendet hozva magukkal, azt, aki helyes elvek szerint nevelkedik, rendezett lelkű emberré teszik.«” (Visszatekintés I., A Vigadó hangversenyterme 1946)

„Nem lehet egészen boldog ember, akinek nem öröm a zene. Erre az örömre azonban tanítani kell az emberiséget, mert magától nem jut el odáig.” (Visszatekintés I., Gyermeknapi beszéd 1951)

„A lelki gazdagodás hatalmas forrásai erednek a zenéből. Azon kell lennünk, hogy minél többek számára megnyíljanak.

Mit kell tenni? Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életre beleoltsa a nemesebb zene szomját. Nem fogalmi, racionális oldaláról kell megközelíteni. […] A közvetlen megérzése útját kell egyengetni. Ha a legfogékonyabb korban, a hatodik és tizenhatodik év közt egyszer sem járja át a gyermeket a nagy zene éltető árama: akkor később már alig fog rajta. Sokszor egyetlen élmény egész életre megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége.” (Visszatekintés I., Gyermekkarok 1929)

„[…]ha a hatodik és a tizedik év között sikerül egy ilyen élményt adni a gyermeknek, akkor már el van látva életére, azt már kifejlesztheti.

Az ilyen élmény után jöhet a tanulás, és akkor már van is értelme és alapja; van mire építeni, és a körülményekhez képest kifejlődik a zeneértés addig a fokig, mikor aztán az illető nem tud zene nélkül élni […] hozzáférhetővé válik számára a legmagasabb rendű zene[…]” (Visszatekintés I., Ki az igazi zeneértő? – Előadás az Országos Béketanács zenedélutánján 1956)

„A hatodik évtől a tizenhatodik évig eldől a zenész sorsa. Igyekezzék mindenki az időt jól felhasználni.” (Visszatekintés I., Az I. szolfézs-verseny után 1949)

„Minden órát úgy kell felépíteni, hogy ne fáradságot, hanem ereje gyarapodását érezze a tanuló, s alig várja a következőt.” (Visszatekintés I., A zenei írás-olvasás módszertana – Előszó Szőnyi Erzsébet könyvéhez 1954)

„a természetes fejlődés útját követi a zenepedagógia is, amely a régi drill helyett az embernevelést tenné meg céljául.” (Visszatekintés III., A zene útjairól – Nyilatkozat 1929)

 

Közönségnevelés

„Olyan közönséget kell nevelni, amelynek életszükséglet a magasabb rendű zene.” (Visszatekintés I., Gyermekkarok 1929)

„Neveltünk zenei elitet is, de elfelejtettünk közönséget nevelni hozzá, melynek a zenei elit munkájára szüksége van.” (Visszatekintés I., Vidéki város zeneélete – Előadás Nyíregyházán 1937)

„A zenei élet alapja az értő közönség.” (Visszatekintés III., Zenetanítás és nevelés 1966)

„Mindinkább arra a felismerésre jutottam, hogy mi, az úgynevezett jobbízlésű muzsikusok, teljességgel magunkra maradtunk a világban. Nincs közönségünk, egymásnak muzsikálunk. Mivel pedig a zene nem néhány kiváltságos játékszere, hanem mindenki lelki tápláléka: elgondolkoztam, hogy miképp gyarapíthatnánk a komolyzene – szerintem az egyetlen igazi zene – közönségét. Így figyelmem az általános iskolákra irányult. Úgy találtam, hogy ott semmi sem történik, ami az átlagembert zeneértővé tehetné. A régi görög nevelésre gondolok, melyben a zene a teljes nevelés egyik fő tárgya volt. Ez tovább élt a középkorban: a zene, mint a »hét szabad művészet« egyike, az egyetemeken is fontos része volt az általános nevelésnek. Ez a felfogás teljesen kiveszett az újabb korban. Egyre többet tűnődtem: mint javíthatnánk ezen? Mint tehetnénk mennél több embert fogékonnyá a jó zenére?” (Visszatekintés III., A zenei nevelők Santa Barbara-i konferenciája előtt – Nyilatkozat 1966)

„[…]az általános iskolák felé fordult a figyelmem. A húszas években világossá vált előttem, hogy zenei tömegnevelés csak onnan indulhat ki.”(Visszatekintés I., Reflexiók a zeneoktatás reform-tervezetéhez – Felszólalás a Zeneművész Szövetség Pedagógiai Szakosztályának ülésén 1952)

„[…]elitnevelés és tömegnevelés egymástól el nem választható szerves egység kell, hogy legyen, csak akkor értékes az eredmény, ha megvan a kettő egyensúlya.

Ez egyensúly helyreállítására legsürgősebb teendő az iskolai zeneoktatás fejlesztése, jobban mondva megteremtése. Minden gyermeknek joga, hogy az iskola kezébe adja a kis kulcsot, amellyel, ha ő is akarja, bejut a zene csodakertjébe, s azzal egész élete értékét megsokszorozza.” (Visszatekintés I., Vidéki város zeneélete – Előadás Nyíregyházán 1937)

„A közönség nevelése, a zeneoktatás fejlesztésével, csak az általános iskolában lehetséges. […] A jövő iskolájától a mindennapi énekórát várjuk, teljes ember nem fejlődhet ki enélkül.” (Visszatekintés III., A jövő közönségének nevelése – Nyilatkozat 1956)

„Nem zenetudósokat akarunk nevelni belőlük, hanem a zene szerelmeseit, felébresztve bennük a zene iránti igényt.” (Visszatekintés III., Zenei nevelés, embernevelés – Nyilatkozat 1966)

A Kodály HUB-ról

A Kodály HUB a világ bármely pontjáról elérhető, nyilvános on-line tudásközpont, mely a kodályi zenepedagógia elveit követő szakmai anyagokat kínál az élményalapú ének-zene tanításhoz. Leíró részei a kodályi zenepedagógiában történő tájékozódást segítik, a regisztráció után elérhető interaktív funkciók pedig a tudásmegosztást, az énektanárok közösségépítését szolgálják. A Zenegyűjtemény egy kereshető adatbázis, mely zenei anyagokat (dalokat, zenehallgatási anyagokat, stb.) tartalmaz. Minden dalhoz tartozik egy  közel 60 szempont szerinti elemzés, mely az alapvető zenei jellemzők mellett abban is orientál, hogy milyen életkorban, milyen alkalomra, milyen életkorú gyermekek számára, milyen zenei elem megtanítására alkalmas egy adott dal. A dalok többségéhez egy játékleírás is kapcsolódik, a feltöltést végző pedagógus saját alkotása, mely a dal játékos megtanítását szolgálja. A Közösséghez történő csatlakozás az országban tanító kollégákkal történő kapcsolatfelvételt, információcserét szolgálja. Az Eseménynaptár zenepedagógiához kapcsolódó hazai szakmai eseményeket tartalmaz.

Az oldal folyamatosan bővül, és minden felhasználót arra biztatunk, hogy saját gyakorlatában bevált anyagait bátran ossza meg a közösséggel és töltse föl azokat a Zenegyűjteménybe.

Ez a verzió kifejezetten a magyar énektanárok számára készült magyar nyelvű változat. A teljes világot lefedő angol nyelvű verzió a https://kodalyhub.com oldalon érhető el, angolul beszélő kollégáknak javasoljuk, hogy ide is regisztráljanak!

 

Kapcsolat

Elérhetőségek:
Tel.: +36 (76) 481 518
Email: kodalyhub@kodalyhub.com

Amennyiben technikai problémát tapasztal, kérjük írjon a következő címre:
support@kodalyhub.com

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete
6000 Kecskemét, Kéttemplom köz 1., Hungary
https://kodaly.hu

A Kodály HUB a "Kodály HUB - Sing, Learn, Share" c. Erasmus+ Stratégiai Partnerségi projekt keretében, az Európai Unió Erasmus+ programjának támogatásával jött létre. Az oldal fenntartásához az NKA és az EMMI "Mindennapos éneklés" programja nyújt támogatást.